Pagina's

maandag 25 februari 2013

How to: goeie schoolresultaten.

Ik wil beginnen met tips geven, over van alles en nog wat. Ik heb genoeg meisjes boeken waar tips in staan, en op andere blogs vind ik dit altijd heel interessant en je kan er soms heel wat uit leren. Ik wil beginnen over waar veel mensen moeite mee hebben: school. Ik heb nooit heel goede punten gehad, en toen mijn klastitularis me in oktober vertelde dat als ik zo door ga ik  moet zakken naar de TSO wou ik iets aan mijn punten doen. Ik ging allerlei blogs af, las vele boeken en heb uit eindelijk een manier gevonden waardoor je punten van 6 en 7 naar 9 en 10 gaat. Want je stelt niet alleen je ouders hier heel tevreden mee, maar het is een klik die je moet maken om te beseffen dat elke toets iets kan betekenen in je toekomst. En ook al beseffen velen het niet, je toekomst is vrij belangrijk. Als je elke maand je huur wilt kunnen betalen en als je elke avond warm eten op je bord wilt hebben. Ik geef jullie mijn tips, mijn mening, totaal vrijblijvend natuurlijk, veel plezier.

De eerste tip om goeie schoolresultaten te hebben is opletten in de les. Moeilijk? Ja, zeker en vast. Want het is altijd leuk om met je buurman in de klas te praten over het tv-programma van gisteren avond, of naar je vriendin gekker bekken te trekken, of 1000 hartjes op een papier te schrijven met jou naam en zijn naam erbij. Maar als je in de les goed oplet, moet je thuis minder doen, en kun je dan lekker dagdromen en meer leuke dingen doen. En ook al is je geschiedenis lerares helemaal niet zo leuk om naar te kijken, ze staat daar niet voor niets. Maak er gebruik van en probeer te verstaan wat je zegt. 
Tip twee, als je goed mee volgt in de les, is er al veel gedaan. Maar wij kunnen dat nooit allemaal onthouden, daarom is het handig als je simpel noteert wat de leraar zegt. En natuurlijk is het ook verstandig om alles op te schrijven wat er moet opgeschreven worden in je boeken en niet vooral in je boeken te tekenen. Dat is veel fijner en makkelijker om te leren. Je verspilt ook geen tijd met je handschrift te ontleden. Probeer daarom ook netjes te schrijven, niet te veel krulletjes hier en daar. Gewoon simpel, maar juist.
Tip drie, maak je huiswerk. Ja, zelfs de domme oefeningen van wiskunde. Ook Frans. Godsdienst zelfs. Door die oefeningen te maken train je jezelf. Want leraren kijken heus wel in je boeken om hun toetsen samen te stellen. Zo herhaal je de les ook nog eens 's avonds, en als je oefeningen wilt hermaken, heb je oplossingen nodig. Huiswerk maken moet je doen, hoe stom het ook klinkt. 
De vierde tip is vrij logisch, maar ook  belangrijk, wees op tijd in de les. En wees er zo vaak mogelijk. Want als je een dag school mist is het niet zo makkelijk om dat daarna weer op te pikken. En wil je nu echt dat de leraar weer aan je hoofd zeurt dat je te laat bent? Bespaar hem de moeite. 
Vijfde tip, studeer grondig. Sla geen dingen over omdat je denkt dat je ze al weet. Leer alles wat er staat. Ook de kleine dingen die je erbij moest schrijven, alles. Ook je oefeningen hermaken. Dat sluit aan bij de zesde tip, leer schriftelijk. Maak samenvattingen, veel handiger om te studeren. Vooral voor wiskunde is het belangrijk dat je oefeningen hermaakt. 

                                              
Een tip die ik het meest gebruik is de laatste en zevende tip: studeer in de kleine momentjes, en zoveel mogelijk in het weekend. In het weekend, omdat ik dat toch veel tijd heb, studeer ik alles wat ik tegen de volgende week te doen heb. Natuurlijk schrijven leraren er nog wat bij, en dan is het makkelijk dat je alles wat je al wist al gedaan hebt. Dat is een uur minder werk, geloof me.

Ik hoop dat jullie de tips handig vonden, hebben jullie nog tips?

xoxo, story teller. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten