Pagina's

vrijdag 22 februari 2013

Wat als mensen veranderen?


Mensen veranderen, dat is een feit. Zowel uiterlijk als innerlijk veranderen mensen, en groeien mensen. Volgens mij kun je niet echt positief of negatief veranderen. Je groeit, leert, en komt elke dag een stapje dichter bij wie je op een dag zult zijn. Een dokter die voor mensen klaar staat, of een kuisvrouw die alles perfect wil hebben. Het is moeilijk om nu al te weten wie je over tien jaar zal zijn. Nog moeilijker is om jezelf te blijven, omdat je voortdurend word beïnvloed door mensen. Je veranderd door verschillende redenen. In dit artikel wil ik jullie vertellen op welke manieren, en hoe je er mee om moet gaan. Zowel bij jezelf als bij anderen. Ik geef hierover mijn eigen mening, ik vertel jullie wat ik denk, hoe ik me erbij voel. Hoe ik het overleef als mensen veranderen. Veel leesplezier.

Ik zal beginnen over de verschillende redenen voor het veranderen. Als eerste: pijn. Mensen veranderen door de pijn die ze eens meemaakte. Als iemand dicht bij je sterft verander je daardoor, je bekijkt dingen anders. Mijn vader veranderde toen zijn vader op vroege leeftijd stierf, hij geloofde daarna niet meer in God. Hij dacht, als een God je zoiets aandoet, waarom moet je dan geloven? Mijn vader veranderde dus door de pijn die hij voelde. Pijn is iets wat veel mensen veranderd. Heel snel ook, zonder dat je het weet verander je door de pijn.
Mensen veranderen door hun omgeving, door andere vrienden kan je zeker veranderen. Of door een bepaalde film of boek kan je kijk op het leven veranderen. Door mensen dicht, maar ook ver van je word je beïnvloed, daardoor verander je. Je draagt bijvoorbeeld andere kleren als je grote idool ook ander kleren draagt. Je word door hij of zij beïnvloed. Dus, door de omgeving kan men veranderen.
Buiten pijn, kan je ook veranderen door liefde. Wat vaak word gezien is dat mensen veranderen als ze trouwen, omdat ze dan bijvoorbeeld vrolijker worden dan daarvoor. Of juist triester als hun huwelijk niet lukt, maar dat komt natuurlijk door pijn. Maar kijk maar naar vrienden van je, als zij een vriend of vriendinnetje hebben, veranderen ze dan niet? Worden ze dan niet wakkerder, klaarder, vrolijker, misschien ook luidruchtiger? Ook liefde kan mensen veranderen.
Ten slotte kan natuurlijk kan je ook veranderen door de tijd. Want als je 14 bent, ga je niet meer spelen met poppen. Je verandert omdat je ouder word, zelf als je 80 bent, want iemand van 80 gaat niet werken en besteed zijn tijd aan andere dingen waardoor je dus veranderd. Als het te maken heeft met tijd, kan je het ook gewoon groeien noemen. Mentaal wijzer worden.
Maar, veranderen kan mensen kwetsten. Beste vrienden veranderen in monsters, doordat je allebei verandert. Door te veranderen raak je heel veel dingen kwijt, maar, er komen ook nieuwe dingen bij. Als je beste vriendin je dumpt, omdat je verandert bent, moet je niet lang zitten treuren, want geloof me, er zijn altijd andere mensen die je opeen wel zit staan doordat je kijk op dingen is verandert. Het is niemand zijn schuld, niet van je beste vriendin, misschien een beetje omdat ze er anders mee om zou kunnen gaan, maar zeker niet van jou. Kan jij eraan doen? Nee toch? Wel gebruik je nieuwe kijk dan om nieuwe mensen te vinden. Misschien leuker, dan zij ooit was.
Maar wat als jouw beste vriendin verandert, en je haar opeens niet leuk meer vind? Moet je dan gewoon zeggen, ik laat je in de kou staan want ik mag je niet? Nee, nooit doen. Want zij zal zich voelen alsof er iets mis is met haar, en dat is niet zo. Maak geen ruzie, vecht het niet uit. Vertel haar de waarheid, dat jullie uit elkaar groeien en dat het misschien beter is om uit elkaar te gaan. Maar dump haar niet, laat haar niet in de steek, want dat kan haar voor altijd bij blijven.
Ik hoop dat ik jullie heb kunnen helpen, vragen zijn altijd welkom in de comments.

Xoxo, story teller.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten